Alla inlägg under juni 2008

Av Pudelpojken - 14 juni 2008 09:17

Snälla matte, måste Du sitta vid den där datorn hela tiden???  Ja jag vet, det regnar, men...


Av Pudelpojken - 11 juni 2008 12:49

Sammie: Trots att husse var en rätt stark motståndare till att skaffa hund, föll han (förstås) som en fura från den dag jag hämtades hem. Och, ja, det är väl den position där han har stannat, vad gäller mig... I en "Jag-avgudar-Dig-position"...

Av Pudelpojken - 11 juni 2008 12:47

Matte: Jag tittade igenom en mängd gamla foton idag. Tyvärr var det ju bara vanliga pappersbilder på den tiden när Sammie var valp. Men jag har gjort ett försök att fota av dem, rakt upp och ner. Därav den bristande kvaliteten...


Här är Sammie strax över 8 veckor och nyligen hemkommen från kenneln där han föddes (Rusch)

Av Pudelpojken - 11 juni 2008 09:14

Idag känns det lättare att leva, när det inte är så där kvavt och hett och stormigt... Men var är regnet som de utlovat? Först sa de tisdag, sen sköts det fram till onsdag och idag ska det "kanske komma under eftermiddagen.."  Det är precis KOLSVART runt om oss, men inget regn behagar falla. Har vi misshagat gudarna?

Av Pudelpojken - 10 juni 2008 14:04

Det här var FÖR blåsigt för mig. Man blåser ju av trappan vetja! Släpp in mig, snälla matte!

Av Pudelpojken - 10 juni 2008 14:03

Näää, det är "bara" 24, men det stormar så in i baljan!

Av Pudelpojken - 10 juni 2008 14:03

Sammie: (misstänksamt) -Är det månne 31 grader idag också???

Av Pudelpojken - 10 juni 2008 13:52

Matte: Jag läste i Ann-Louises intressanta och välskrivna blogg om både hästar och hundar, vilka problem hon hade med att få folk, mest bekanta då, att göra rätt när det gällde hennes schäfervalp Puppis.

Många bryr sig inte om att göra som man ber dem, och det kan få katastrofala följder för hundens framtid. Vem vill ha en hund som hoppar och hälsar, eller en hund som aggressivt vaktar sina leksaker, eller en hund som...  exemplen är otaliga.

Själv har jag stött på liknande problem, mest när Sammie var liten och docksöt (han fick plats i en toffel när han sov) men även senare. Folk respekterar inte när jag säger att jag inte VILL att han ska springa fram och hälsa, utan de lockar på honom trots det. Eller så leker de "kamp" med någon leksak så att han ska morra, fast jag ber dem att låta bli. Eftersom han är så pytteliten och söt, så är det ingen som är rädd för honom. Utom när han visar sitt värsta garnityr och sitt lejonvrål, då verkar storleken ha förlorat sin betydelse.


Jag medger att jag varit för mesig med att säga ifrån på skarpen, folk tror väl att man larvar sig coh respekterar det dåligt. "En sån liten hund kan väl få hoppa upp och hälsa..." Ja men, när han är svart och blöt om tassarna då? DÅ går det plötsligt inte lika bra...


Nu är det ju aldrig försent att försöka göra rätt, så nu för tiden är det skarpa tillsägelser som gäller. Till folk alltså. Med risk att bli betraktad som en otrevlig och fientlig människa. Den risken tar jag. Jag vill ha en hund som lyder mig och kan umgås socialt på rätt sätt!

Ovido - Quiz & Flashcards